Prijzen van benzine diesel dalen aan de pomp, in navolging van lagere olieprijzen. Maar met de benzineprijs gaat het wel minder hard.
Zorgen over de groei van de wereldeconomie en dus ook de vraag naar energie drukken deze zomer op olieprijzen. Kostte een vat Noordzee-olie begin juli nog 64 dollar, inmiddels is dat liefst 20 dollar minder.
De daling van ruwe olieprijzen is ook zichtbaar aan de pomp. Onderstaande grafiek toont de ontwikkeling van daadwerkelijk getankte, gemiddelde pompprijzen. De data komen van het CBS die deze afneemt van Travalcard, een uitgever van tankpassen voor zakelijke rijders.
Te zien is dat zowel een liter euro95 ongelood, als een liter diesel gemiddeld ongeveer 9 cent goedkoper zijn geworden sinds begin juli.
Procentueel gezien is de daling bij de dieselprijzen echter groter dan bij benzine. De gemiddelde benzineprijs van 1,59 euro per 17 augustus ligt bovendien nog duidelijk boven het laagste niveau van dit jaar. Eind januari noteerden benzineprijzen op 1,46 euro per liter.
Bij de dieselprijs is de bodem wel bereikt: de gemiddelde prijs van 1,19 euro per liter van 17 augustus is gelijk aan de bodemprijzen van eind januari.
Benzineprijzen dalen, maar niet heel hard
Maar waarom hebben dieselprijzen zich sterker aangepast? Olie-analist Quirijn Mulder gaf in juli aan tegenover het AD dat er deels sprake is van een zomereffect tijdens het vakantieseizoen: in de VS is de vraag naar benzine vanwege de lage pompprijzen extra groot en dat kunnen de plaatselijk raffinaderijen niet aan. Gevolg is dat Amerikanen extra benzine importeren vanuit Europa. De beschikbaarheid van benzine voor de Europese markt is daardoor minder groot en dat heeft effect op de prijzen.
Verder is in Nederland de invloed van belastingen op de benzineprijs groter dan bij diesel. Volgens recente gegevens van de Europese Commissie is het aandeel van de btw en accijnzen in de Nederlandse benzineprijs 65 procent, tegen 56 procent voor diesel.
Dit verschil in de belastingdruk betekent in principe ook dat dieselprijzen wat sterker reageren op schommelingen van de achterliggende prijs van ruwe olie dan benzineprijzen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl